Astrofriend's homepage

www.astrofriend.eu
Share: Twitter Reddit Facebook Gmail Gmail Email
Search Astrofriend's homepage:

Valid CSS!

All pages shall now have been validated

Info Cookies (Kakor) / GDPR

Navigation

Advertisement /
Annons:

Twitter @AstrofriendLars

Follow Astrofriend

Travel News

Advertisement /
Annons:

Advertisement / Annons:

Min far Everts äventyr på världshaven
Åren 1937 till 1945


Den här historien byggs upp stegvis allt eftersom gamla minnen kommer fram från det min far berättade och hjälp jag får. På senare tid har också mycket information blivit tillgängliga i arkiven via internet. Kom tillbaka senare igen och se vad nytt som tillkommit!

Innehåll:

  1. Översikt av haven Evert seglade över och fartygen
  2. S/S B. O. Börjesson, 1937 - 1938
  3. M/S Violett, 1938
  4. Sjömanshuset Kungälv och Kungshamn, 1938
  5. M/S Canton, 1938 - 1939
  6. M/S Axel Johnson III, 1939
  7. S/S B. O. Börjesson går på en mina, 1939
  8. Kolet kommer tillbaka, krig
  9. S/S Masilia, 1939 - 1940
  10. Militärtjänstgöring i Karlskrona, 1940
  11. M/S Canton torpederad, 1940
  12. Jagaren H.M. Nordenskjöld, 1940 - 1941
  13. Isbrytaren S/S Göta Lejon, 1941
  14. Permission Göteborg, 1941
  15. Väntar på fartyg i Göteborg, 1941
  16. S/S Baltia, 1941
  17. S/S Bele, 1941
  18. S/S Torsa, 1941 - 1942
  19. S/S Hermod, 1942
  20. S/S Rota, 1942 - 1943
  21. Everts vän Skepparen, 1942 -
  22. S/S Hermod torpederas, 1943
  23. S/S Maria Gorthon, 1943
  24. Hjälpkanonbåten, H.M. Hjkt 43 Odin, 1944
  25. Fred i Europa 9:e maj 1945
  26. S/S Caring, 1945
  27. Andra sjöfarare i familjen
  28. Länkar till information

Om du vill dela med dig denna berättelse, dela då alltid första sidan. De andra sidorna kan få nya namn allteftersom berättelsen utvidgas och därmed fungerar inte en gammal länk längre.

Text på Svenska språket

1, Översikt, Everts äventyr på världshaven:

Inledning:

Min far Evert gav sig ut till sjöss redan när han var 18 år gammal. Han kom från Västgötaslätten, så avlägset havet man kan tänka sig. Evert hade några äldre kusiner som redan var ute till sjöss, kanske det var någon av dom som inspirerade honom att ge sig ut på havet.

Han lämnade Helås i Västergötland i 17 årsåldern och gav sig av till den närliggande byn Bäreberg eller möjligen Nossebro. Han hade fått arbete där på en mekanisk verkstad, hans far Gustaf hade kanske ordnat det då en smed på Bäreberg verkstad hade varit lärling hos Gustaf tidigare. Gustaf var Smedsmästare i byn Helås. Arbetet varar kanske 4 månader och därefter ger han sig vidare till Kungälv vid västkusten, nu är det oktober och han hade nu fyllt 18 år.

18 år var man tvungen att vara för att få hyra på fartyg, annars krävdes påskrift av föräldrarna. Härifrån Kungälv sökte han via sjömansförmedlingen en plats ombord på något fartyg. Medan han väntar på att få ett arbete bor han i ett tält, syskonen blir förfärade med tanke på kylan så här års.

Sent i oktober år 1937 får han mönstra på sitt första fartyg som Jungman och kan ge sig ut på sina äventyr.

Bäreberg smedja Fotograf: Lars Karlsson

Kanske det är den här smedjan i Bäreberg som pappa arbetade i 1937, smedjan var alldeles nybyggd då. De tillverkade kätting och var en stor leverantör i Sverige på den tiden.

ESAB Elsvets, 1940 Kredit: Annons i Svensk Sjöfartstidning, 1940

Jag tror min pappa blev utbildad på en elsvets liknande den här. Han pekade på en bild lik den ovan när han skulle svetsa något på 1960-talet och berättade hur det gick till på den tiden.


Haven han seglade över:

De här åren till sjöss var Everts stora äventyr i livet och han berättade mycket om det. Han gick bort för många år sedan, men jag är säker på att han vill att så många som möjligt skall få höra hans historia. Här har jag skrivit ned mina och några andras minnen av hans historia så ni som inte var med får chansen att läsa om det.

Den här historien bygger på mitt tidigare dokument jag skrev c:a år 2002 för oss i familjen. Nu gör jag en ny version här på internet, förutom det gamla skall jag försöka komplettera med ny information jag funnit. En tragisk detalj som jag lägger till är mer information om kriget, delar av andra världskriget är starkt kopplat till svensk sjöfart de här åren och därmed min pappa. En annan sak som jag försöker få tag i är vilken typ av gods som exporterades och importerades från de olika hamnarna han angör, ha överseende om att den här delen har mycket fel i början. Allt det här sker fortlöpande, tycker du detta är intressant så kom tillbaks igen längre fram, då kanske mer information tillkommit.

Evert at HongKong 1939
Fotograf: Evert Karlssons fotosamling

Här står min far på stranden Repulsion Bay i Hongkong, året är 1939 då han fyller 20 år.

Några av haven och kända vatten som äventyren kom att gå över:

Östersjön Skandinavien
Finska Viken Skandinavien
Bottniska Viken Skandinavien
Kattegatt Skandinavien
Skagerrak Skandinavien
Nordsjön Atlanten
Engelska Kanalen Europa
Atlanten Atlanten
Medelhavet Europa/Afrika
Suezkanalen Afrika
Suezviken Afrika
Röda Havet Afrika
Adenviken Afrika/Främre Asien
Arabiska Bukten Främre Asien
Indiska Oceanen Bortre Asien
Sydkinesiska Sjön Bortre Asien
Formosasundet Bortre Asien
Östkinesiska Sjön Bortre Asien
Stilla Havet Asien/Amerika
Panama Mellan Amerika
Karibiska Havet Mellan Amerika

Advertisement / Annons:


Hamnarna han besökte:

Här har jag listat de hamnar han besökte under de här 8 åren. Det är mer än 50 hamnar och en del besökte han flera gånger. De här platserna var mycket exotiska för en 20 åring på slutet av 1930-talet. I Göteborgs hamn var han minst 15 gånger och det är inte så konstigt då det är hans hemmahamn. Jag saknar dock många uppgifter från 1940-talet då positionerna var hemligstämplade på grund av kriget. Det är mest hamnar i Österjön som saknas där:

Stad / Hamn Land Fartyg År Antal
Alger Algeriet M/S Canton 1939 1
Astoria USA M/S Canton 1939 1
Avenida Salvador M/S Axel Johnson III 1939 1
Blyth England S/S B. O. Börjesson 1937 1
Bugo Filipinerna M/S Canton 1939 1
Calibo Flipinerna M/S Canton 1939 1
Catanauan Flipinerna M/S Canton 1939 1
Chefoo Kina M/S Canton 1939 1
Christobal Panama M/S Axel Johnson III 1939 1
Dahican Flipinerna M/S Canton 1939 1
Dairen Kina M/S Canton 1939 1
Dumagnete Flipinerna M/S Canton 1939 1
Gasan Flipinerna M/S Canton 1939 1
Gubat Flipinerna M/S Canton 1939 1
Gävle Sverige S/S Baltia 1941 1
Göteborg Sverige B. O. Börjesson, Canton, Axel Johnson, Masilia, Nordenskjöld, Göta Lejon, Baltia, Bele, Torsa, Hermod, Rota, Caring 1937, 1938, 1939, 1940, 1941, 1942, 1945 15
Hamburg Tyskland M/S Canton 1939 1
Harg Sverige S/S Baltia 1941 1
Hongkong Kina S/S Canton 1939 2
Helsingborg Sverige S/S B. O. Börjesson, S/S Baltia 1938, 1941 2
Helsingfors Finland S/S B. O. Börjesson 1938 1
Hull England M/S Axel Johnson III 1939 1
Reykjavik Island S/S Caring 1945 1
Jacobstad Finland S/S B. O. Börjesson 1937 1
Kalmar Sverige M/S Violett 1938 1
Kobe Japan M/S Canton 1939 1
Köping Sverige S/S Maria Gorthon 1943 1
Lalawigan Flipinerna M/S Canton 1939 1
Leningrad Ryssland S/S B. O. Börjesson 1937 1
Lissabon Portugal S/S Masilia 1940 2
Liverpool England S/S Masilia 1940 1
Luleå Sverige S/S Bele 1941 1
Lysekil Sverige M/S Violett 1938 1
London England S/S B. O. Börjesson, M/S Violett, M/S Axel Johnson III 1937, 1938, 1939 9
Los Angeles USA M/S Canton, M/S Axel Johnson III 1939 2
Malmö Sverige S/S Masilia, S/S Baltia 1939, 1941 2
Manilla Filipinerna M/S Canton 1939 5
Masbate Filipinerna M/S Canton 1939 1
Miri Malaysia M/S Canton 1939 1
Osaka Japan M/S Canton 1939 1
Oskarshamn Sverige S/S Caring 1945 1
Oxelösund Sverige S/S Torsa, S/S Hermod 1941, 1942 2
Panama City Panama M/S Axel Johnson III 1939 1
Port Said Egypten M/S Canton 1939 1
Port Sudan Sudan M/S Canton 1939 1
Portland USA M/S Canton 1939 2
Pulupandar Filipinerna M/S Canton 1939 1
Ras Mallap Egypten M/S Canton 1939 1
Raumo Finland S/S B. O. Börjesson 1938 1
Reykjavik Island M/S Violett 1938 1 ?
Rotterdam Nederländerna M/S Canton, S/S Hermod ? 1939, 1942 2 ?
San Francisco USA M/S Canton, M/S Axel Johnson III 1939 2
San Jose Guatemala M/S Axel Johnson III 1939 1
Setubal Portugal S/S Masilia 1940 1
Shanghai Kina M/S Canton 1939 1
Siain Kina M/S Canton 1939 2
Singapore Singapore M/S Canton 1939 2
Stockholm Sverige S/S Hermod, S/S Rota, S/S Maria Gorthon 1942, 1943 5
Suez Kina M/S Canton 1939 1
Tacoma USA M/S Canton, M/S Axel Johnson III 1939 1
Tolkies Finland S/S B. O. Börjesson 1938 1
Toppila Finland S/S B. O. Börjesson 1937 1
Tyne England S/S B. O. Börjesson 1938 1
Viborg Finland S/S B. O. Börjesson 1937, 1938 2
Yokohama Japan M/S Canton 1939 1

Efter att ha studerat M/S Cantons riktiga skeppspositionslista skulle jag gissa att det verkliga antalet besökta hamnar är det dubbla mot vad denna lista visar. Det är bara för M/S Canton jag kommit över en skeppspositionslista, än så länge.


De 12 civila och 3 militära fartygen:

Evert berättade att han var på sju fartyg under de här sju åren han var till sjöss. Men då jag tittar i sjöbreven så hittar jag betydligt fler. Dock kanske han inte var regelbundet ute till sjöss med de militära fartygen, bara var placerad på dom.

Fartyg År Hemmahamn Tjänst
S/S B.O. Börjesson 1937 - 38 Helsingborg Jungman
M/S Violett 1938 Lysekil Jungman
M/S Canton 1938 - 39 Göteborg Jungman
M/S Axel Johnson III 1939 Stockholm Jungman
S/S Masilia 1939 - 40 Göteborg Lättmatros
Jagaren, H.M. Nordenskjöld 1940 - 41 Karlskrona Aktre Eldrum
Isbrytaren, S/S Göta Lejon 1941 Göteborg Smörjare
S/S Baltia 1941 Göteborg Lättmatros
S/S Bele 1941 Stockholm Lämpare
S/S Torsa 1941 - 42 Hälsingborg Lämpare
S/S Hermod 1942 Stockholm Lämpare
S/S Rota 1942 - 43 Stockholm Eldare
S/S Maria Gorthon 1943 Hälsingborg Eldare
Hjälpkanonbåten, H.M. Hjkt 43 Odin 1944 Göteborg Eldare
S/S Caring 1945 Göteborg Eldare
       
S/S = Steam Ship, M/S =  Motor Ship, H.M. = Hennes Majestät      

Som ni ser är det inte 7 år utan 8 år, men i 2 år var han inskriven i det militära och ett av dom var grundutbildning och då var han inte till sjöss.

Han började som jungman för att gå till lättmatros, lämpare och till sist eldare. På de militära fartygen tjänstgjorde han vid ett tillfälle som smörjare. Högst på däck var matros, för det krävdes minst 36 månader till sjöss. Lämparen skyfflade kol till ångpannan har min kamrat Nippe berättat.

Här finns en del att läsa om de olika uppgifterna sjömännen hade:

Det här är brytningstiden då ångfartygen (S/S) ersätts med Diesel (M/S) fartygen. Kriget gjorde dock att man föredrog ångfartyg och dess koleldning då det var brist på brännolja.

Som ung och oerfaren hamnade han på de sämsta fartygen i början. Senare tjänstgjorde han på bättre fartyg men då rådde det fullt världskrig och flera fartyg gick på minor eller blev torpederade. Mer än 1000 svenska sjömän omkom under Andra Världskriget, se länkar på sista sidan.

Jag har lagt in länkar om olika händelser från andra världskriget där de påverkade handelsflottan. Oftast finner du mer detaljerad information på den engelskspråkiska sidan när det gäller världshändelser.


Rederierna:

Evert berättade att han var på sju fartyg under de här sju åren han var till sjöss. Men då jag tittar i sjöbreven så hittar jag betydligt fler. Dock kanske han inte var regelbundet ute till sjöss med de militära fartygen, bara var placerad på dom.

Rederi Ort År Fartyg Tjänst
Gorthons Rederier AB Landskrona 1937-38 B. O. Börjesson Jungman
Klas Verner Hansson Lysekil 1938 M/S Violett Jungman
Aktiebolaget Svenska Ostasiatiska Kompaniet Göteborg 1938-39 M/S Canton Jungman
Nordstjärnan Stockholm 1939 M/S Axel Johnson III Jungman
R. AB Svenska Lloyd Malmö 1939-40 S/S Masilia Lättmatros
Kungliga Flottan Sverige 1940-41
1941
1944
H.M. Nordenskjöld
S/S Göta Lejon
H.M. Hjkt 43 Odin
Aktre Eldrum
Smörjare
Eldare
R. AB Sylvia Göteborg 1941 S/S Baltia Lättmatros
Stockholms Rederi AB Svea Stockholm 1941
1942
1942-43
S/S Bele
S/S Hermod
S/S Rota
Lämpare
Lämpare
Eldare
Red AB Transmarin Visby 1941-42 S/S Torsa Lämpare
AB Gylfe Göteborg 1943 S/S Maria Gorthon Eldare
Ångf. A. Bol. Caring Götebrog 1945 S/S Caring Eldare

Evert hann ta tjänst på 9 oilka redirier under de här 8 åren, samt åren i marinen.


Import och Export i världens hamnar:

Relativt nyligen har jag för varje handelsfartyg försökt lägga till vilket gods som var vanligt att importera respektive exportera från de hamnar fartygen besökte.

Till min hjälp har jag haft denna fina skolatlas, Roths skolatlas no 1, Geografisk Atlas. Den är utgiven år 1947 och ger en bra bild över handelssjöfarten och världens viktiga hamnar för de här åren. Denna kartatlas låg slängd nära båtklubben där vi hade vår egen båt Monalisa. Jag var då kanske sju år, så förutseende av mig att ta vara på den utan att veta vilken nytta jag skulle ha av den senare i livet.

Roths skolatlas no 1 , 1947 

Besättningen:

Nu äntligen efter 20 års forskning börjar jag få fram information om besättningen. Tidigare har jag bara haft namnen på de som omkommit. Det är sjömansrullorna som jag fått fram, de har naturligtvis funnits även tidigare, det som är nytt är att de går att nå via internet. Där står allt om vilka som påmönstrar och avmönstrar. Det är mycket svårt att tyda texten ibland, men genom att jämföra med dödboken kan jag verifiera att jag tolkat information rätt. Jag har nu närmare 300 besättningsnamn, genom att sortera på födelsedatum ser jag om de förekommer flera gånger, alltså var med på flera fartyg som min pappa påmönstrade. Trots de 280 namnen har de bara förekommit en gång. Alltså varje gång min far påmönstrade på ett nytt fartyg var det en ny besättning han mötte. Det är fortfarande några fartyg kvar att söka efter besättningen på, kanske det dyker upp någon "dubblet" där. Från sjömansrullorna finns också hamnarna med där på eller avmönstring skett. Det är värdefull information eftersom tidningarna inte kunde publicera hamnarna under Andra Världskriget.

Så här ser de värdefulla informationsböckerna ut, en sjömansrulla. Just denna har jag hittat på Stockholms Stadsarkiv.

Här finns en att läsa om vad man kan finna på stadsarkivet:

Det här är något som jag arbetar mycket med just nu, år 2023.

Rota sjömansrulla, 1942-43 
Go Back to content

Go Back
Nästa: S/S B.O. Börjesson

Advertisement / Annons: