Astrofriend's homepage

www.astrofriend.eu
Share: Twitter Reddit Facebook Gmail Gmail Email
Search Astrofriend's homepage:

Valid CSS!

All pages shall now have been validated

Info Cookies (Kakor) / GDPR

Navigation

Advertisement /
Annons:

Twitter @AstrofriendLars

Follow Astrofriend

Travel News

Advertisement / Annons:

Min far Everts äventyr på världshaven
Åren 1937 till 1945


Den här historien byggs upp stegvis allt eftersom gamla minnen kommer fram från det min far berättade och hjälp jag får. På senare tid har också mycket information blivit tillgängliga i arkiven via internet. Kom tillbaka senare igen och se vad nytt som tillkommit!

Innehåll:

  1. Översikt av haven Evert seglade över och fartygen
  2. S/S B. O. Börjesson, 1937 - 1938
  3. M/S Violett, 1938
  4. Sjömanshuset Kungälv och Kungshamn, 1938
  5. M/S Canton, 1938 - 1939
  6. M/S Axel Johnson III, 1939
  7. S/S B. O. Börjesson går på en mina, 1939
  8. Kolet kommer tillbaka, krig
  9. S/S Masilia, 1939 - 1940
  10. Militärtjänstgöring i Karlskrona, 1940
  11. M/S Canton torpederad, 1940
  12. Jagaren H.M. Nordenskjöld, 1940 - 1941
  13. Isbrytaren S/S Göta Lejon, 1941
  14. Permission Göteborg, 1941
  15. Väntar på fartyg i Göteborg, 1941
  16. S/S Baltia, 1941
  17. S/S Bele, 1941
  18. S/S Torsa, 1941 - 1942
  19. S/S Hermod, 1942
  20. S/S Rota, 1942 - 1943
  21. Everts vän Skepparen, 1942 -
  22. S/S Hermod torpederas, 1943
  23. S/S Maria Gorthon, 1943
  24. Hjälpkanonbåten, H.M. Hjkt 43 Odin, 1944
  25. Fred i Europa 9:e maj 1945
  26. S/S Caring, 1945
  27. Andra sjöfarare i familjen
  28. Länkar till information

Om du vill dela med dig denna berättelse, dela då alltid första sidan. De andra sidorna kan få nya namn allteftersom berättelsen utvidgas och därmed fungerar inte en gammal länk längre.

Text på Svenska språket

14, Permission:

Efter att Evert avmönstrat från isbrytaren Göta Lejon hade han fortfarande 3 månader kvar att göra av sin militära grundutbildning. Under en del av denna tid verkar han ha fått permission.

Tjänstgöring    
Från: 20/3 - 1941 Göteborg
Till: 19/6 - 1941 Göteborg

Från gamla kort kan vi se att han besöker sitt hem i Helås. De har nog varut mycket oroliga för honom och nu får de också veta att han åter planerar att ge sig ut på haven. Brist på arbete kanske gjorde att det inte fanns några andra val

Antagligen har det ingått en stor militär övning mot slutet av utbildningen. Det var åtminstone så för mig.

Mer att läsa om permission på Wikipedia:


Advertisement / Annons:


Permission:

Evert besöker tivoli med sin syster. Fotograf: Evert Karlsson

Här är ett kort med pappa i sin sjömansuniform, det ser ut som hans syster Dagmar är med. De har nog inte synts på en längre tid. Det vi ser i bakgrunden är Barnens Dags Nöjesfält, kanske det är nära Vara där han kom ifrån eller Göteborg där han var placerad. Flera av hans systrar arbetade på Cafe Skåne i Göteborg. Rimligen besökte pappa det cafet många gånger under de här åren då han var stationerad i Göteborg.

Göran berättar:
"Min fru Inger har minnen från Vara att de hade Barnens dag tivoli där, men vilka år det var kommer hon inte ihåg."

Här hälsar Evert på vid torpet. Fotograf: Evert Karlsson

Här besöker Evert sina morföräldrars torp i Arentorp. Farfar Gustaf är med samt hans lillasyster Elsa som får prova Everts sjömansmössa. Kanske han har såpass lång permission att han hinner hjälpa sin far i smedjan i Helås. Vid någon tidpunkt har han köpt en elsvets till honom och han lär honom att svetsa, det är antagligen några år senare.

Ett fruktansvärda händelser sker ute till havs i ett sjöslag mellan Strobritanien och Tyskland. Storbritaniens stolthet och största slagskepp HMS Hood sänks av det tyska slagskeppet Bismarck den 24 maj 1941. Likaså stora tragedi drabbar Tyskland när Bismarck sänks några dagar senare.

Det här var naturligtvis händelser som fastande i Everts minne. På 1970-talets början när vi tittar på modellbåtar tar jag tag i en Rewell plastbyggsats av HMS Hood. Pappa berättar om den tragiska händelsen med explosionen och alla omkomna. Skeppet gick under vid Danmarks sund som ligger mellan Grönland och Island, endast 3 män överlevde. Och pappa skall nu alltså åter ut till sjöss med detta i minnet då 1941.


Krigshändelser:

Två mäktiga slagskepp sänks.

24:e maj 1941, slagskeppet HMS Hood sänks:

United Kingdom

Mer att läsa om slagskeppet HMS Hood på Wikipedia:

27:e maj 1941, Tyska slagskeppet Bismarck sänks:

Germany

Mer att läsa om slagskeppet Bismarck på Wikipedia:


Källhänvisningar övrigt:

Information Källa Info källa Kommentar
Berättelser Evert Karlsson min far mina och andras minnen
Värnpliktsperiod Värnpliktskort
Go Back to content

Go Back
Nästa: Väntar på fartyg i Göteborg

Advertisement / Annons: