Advertisement / Annons: |
16, S/S Baltia: |
Efter fullgjord första etapp i sin militärtjänstgöring mönstrar Evert på Ångfartyget Baltia. Kriget har nu pågott i nära två år och redan har många svenska handelsfartyg sänkts. Men vad att göra, man måste ha försörjning.
S/S Baltia tillhör R. AB Sylvia i Göteborg. Evert påmönstrar i Göteborg som lättmatros och avmönstrar i Malmö. Fartyget är 42 år gammalt när han mönstrar på, ett av de äldsta fartygen Evert tjänstgör på. Efter en dag på Sjöhistoriska Museet har jag lite mer att berätta om fartyget.
Fartygsdata: Farvatten: N I militärens tjänstgöringsbok står att Evert är färdig med sin militärtjänstgöring den 19 juni. 3 veckor senare mönstrar han på ett nytt handelsfartyg. Som lättmatros på Ångfartyget Baltia med hemort Göteborg. Att fartygen han tidigare varit på både sänkts av minor och tyska ubåtar tycks inte bekymra honom. Från Malmö där han avmönstrar tar han sig till Luleå där nästa handelsfartyg väntar 10 dagar senare. Intresant att notera är att Everts bästa kamrat från den här tiden som vi kallar Skepparen kommer att tjänstgöra på detta fartyg 2 år senare. Skriver mer om detta längre fram. |
Fotograf: ägare av foto Trelleborgs museum Baltia, lastad med timmer, 3800 tons d.w. Rederiaktiebolaget Gothia i Trelleborg (1923-1936) inköpt 1926 såld 1935, 16583. Kredit: TM.POK:494DigitaltMuseum Här syns S/S Baltia hårt lastat med virke. Hur mycket betalt hade en sjöman?
Hyra jungman: 60kr/mån
Besättning: Enligt sjötjänstkortet var hyran till sjömanshuset 10.80 kr. Ersättningen bör ha varit 240 kr plus krigsrisktillägg. Kusin Reidar berättar om hyra på sina fartyg som jämförelse.
Reidar berättar: Länkar till mer information om rederi och fartyg finns längst ned på sidan. |
Manskapet ombord:För detta fartyg har jag kunnat beställa en kopia på sjörullorna och kan där se vilka hamnar sjömännen kliver av och på. Därmed kan jag göra en lista över vilka andra sjömän som tjänstgjorde under samma tid som Evert. I sjömansrullan kan jag läsa att fartyget är på 824.77 nettodräktighetston, maskinstyrkan är 850 ind. hkr.
Besättningen är normalt utöver befälhavaren minst: Evert omnämns i sjömansrullorna som nummer 33 i listan: Han är lättmatros på detta fartyg, en av de 6 på däck. Jag försöker här med hjälp av sjörullan lista de andra sjömännen under denna tidsperiod. Ordningen i listan är den ordning de mönstrat på (listan är under arbete):
Ovanligt många avgår på grund av sjukdom dessutom är det en som rymmer den 5/6 41 i Göteborg, det är alldeles innan Evert går ombord, rymlingen hade tjänst som eldare. Det har varit mycket svårt att tyda namnen så några är nog felstavade. Troligen är alla här avlidna, men har jag tur kanske någon som släktforskar finner detta och tar kontakt. |
Hamnarna som S/S Baltia angjorde:Positioner enligt sjörullorna. (det går att zooma och panorera i kartan, tryck på fyrkanten uppe till höger och du får upp kartan i ett nytt fönster)
För första gången går ett fartyg pappa är på enbart i Östersjön (det är vad jag tror, har inte fått fram positionerna än). Den Tyska minlinjen över Skagerack har upprättats så passage därigenom är mycket riskabelt. I Östersjön är det dock inte riskfritt heller, här finns Ryssland med sin flotta och flera fartyg sänks av Ryska ubåtar. Hamnar som nämns i sjörulorna före och efter Evert varit i tjänst på fartyget är: Oxelösund, Stockholm, Otterbäcken, Nynäshamn. Import / Export, 1940-talet (som kan tänkas passa detta fartyg):(denna del är ny och innehåller många fel nu i början, tips mottages tacksamt !)
|
Östersjön:Kanske jag får fram mer information om fartygets resor på Östersjön i framtiden. Var det verkligen bara svenska hamnar fartyget angjorde ? |
Länkar till mer ingående information:Rederi:
Fartyg:
Källhänvisningar övrigt:
|
|
|